יום שבת, 8 באוקטובר 2016

מערת פוסטויינה וטירת פרדיאמה 8.10.16

קמנו לבוקר נוסף ללא גשם. מקווים שהמזל ימשיך לשחק לנו. או לפחות שירד גשם בימים שאנחנו לא מטיילים בשטח.
התחלנו את הבוקר בנסיעה מדהימה בינות לכפרים קטנטנים, חלקם בני מספר בתים, והרבה הרבה ירוק בתוך הכפרים בוודאי בין כפר לכפר. קשה להאמין שכך נראה הטבע בסוף הקיץ. היעד מערת פוסטויינה.
מערת הנטיפים הגדולה ביותר באירופה ופתוחה למבקרים כבר כמעט 200 שנה. המערה מוכרת זה מאות שנים אך רק בחלק אחד ממנה. ב 1818 החלו לחקור את המערה והתגלו חלקים נוספים וכיום אורכה 23 ק"מ. החלק הפתוח לקהל אורכו קרוב ל 6 ק"מ כשחלקו נעשה ברכבת וחלקו רגלי.
עושר הנטיפים הזקיפים הוילונות העמודים המקרונים... שבה מרהיב אינסופי ובצבעים מגוונים קשה לדעת לאן להסתכל ועוד יותר קשה להאמין למראות הנ"ל כששומעים ו/או קוראים שמ"מ אחד של נטיף מתפתח במהלך 30 שנה.

ברכבת





 האולם הלבן
 האולם האדום




 הילום
 העמוד הגותי
 פיזה. מגדל זה בין 30,000 שנה

במערות מצאו עשרות סוגים של בעלי חיים שאינם בנמצא באף מערה אחרת בעולם מלבד סלובניה. הגדול שבהם הוא דו חיים שנגלה לפני מס' עשרות שנים שנקרה הדג האנושי או פרותאוס אנגינוס. מעין סלמנדרה בעל חוליות הגדול ביותר ידוע כדו חיים. אינו רואה חי בחושך ובמעמקים אך בעלחוש שמיעה מפותח מאד. בעל 4 גפיים 3 אצבעות ברגליים האחוריות ושתי בונות כל אחת מהרגליים הקדמיות. חסר פיגמנטים והצבע הורדרד הוא מהדם. מסוגל לחיות ללא אוכל עד 10 שנים וחי כמאה שנה. בעצם יכול להיות במצב שבמשך כל חייו אוכל רק 10 פעמים. והגזרה.....




המשכנו לטירת פרדיאמה 10 ק"מ פוסטוינה. טירה חצובה בסלע שגובהו 123 מ'. ארבעת מפלסיה מחולקים בין שטחים בנויים לבין חלקים שנחצבו בסלע. הטירה נבנתה בחשיבה על הגנה מפני פולשים. אכן שימשה משפחות אצולה שונות במהלך מאות שנים לצורך זה. הסיפור המפורסם שאולי חלקו אגדה הינו על ארזם לוגר שהיה מעין רובין הוד מקומי והיה שודד כסף מעשירים ומחלק לעניים. כשהפך למבוקש ע"י הקיסר האוסטרי התבצר בטירה ולמעלה משנה לא הצליחו להכניעו. האוסטרים לא היו מודעים לרשת המעברים התת קרקעיים ששימשו את המתבצרים ליציאה וכניסה ולקבלת אספקת מזון סדירה.
חוויה המיוחדת שהיתה לנו שם היה המדריך הקולי שקיבלנו שדיבר עברית. המקום הראשון שראינו פרוספקט בעברית היה בטירה בבלד. אנו סקרנים האם זה ריבוי הישראלים או יוזמה ברוכה של השגרירות.












ולקינוח היום ממש ליד החדר בבית ההארחה שמצענו ללילה זה הסתובב הכלב שזכה בתחרויות יופי של סלובניה, צרפת, מונקו ותחרות בינלאומית - כך התבשרנו ע"י הוריו הגאים, אגב שמו le petit lord והוא champion. מתברר שסופ"ש זה מתקיימת תחרות כלבים ולכן לא מעט בעלי כלבים ישנים באזור




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה